Rättviks Simförening

Utmanaren

Det ska vara roligt att tävla! Utmanaren är tävlingen där alla tävlar mot sig själva och sina egna tider. Konceptet är framtaget av Svensk Simidrott, och ska verka för att vara ett verktyg för föreningar att arrangera inspirerande, motiverande och lekfulla tävlingstillfällen för nybörjare.

Alla deltagare tävlar mot sig själva och sina egna tider. För varje distans finns det utsatta stipulationstider i nivåerna brons, silver och guld. Alla deltagare erhåller ett ark med stipulationstiderna och varje gång en nivå uppnåtts får deltagaren förslagsvis en guldstjärna som klistras på bredvid den avklarade stipulationstiden.

Tävlingen är indelad i tre nivåer, gröna utmanaren, gula utmanaren samt röda utmanaren. På gröna utmanaren så tillämpas inga regelverk och ingen deltagare kan bli diskad. Däremot kan tränaren med fördel gå igenom med simmaren efteråt om de regelbrott som eventuellt uppstått. På gula och röda utmanaren tillämpas ett enklare regelverk där du endast kan diskas på uppenbara felaktigheter så som tjuvstart, fel simsätt eller inte vidrört väggen vid vändning. Till varje nivå finns det utmanarmedaljer.

Vid avslutad tävling erhåller alla deltagare ett Utmanar diplom där deras tider och vilka grenar de deltagit i.

Mer information om tider och nivåer finns här... Pdf, 146.4 kB.

Publicerad: 2022-07-10

Senast uppdaterad: 2022-08-07